مطالب آموزشی

پولی گوه ای یا پولی دو تکه چیست و چه مزایایی دارد؟

پولی چدنی گوه ای

تولید پولی دو تکه چدنی

پولی چدنی نافدار

پولی گوه ای

پولی آلومینیومی با بوش لبه دار

پولی چدنی دو تکه با بوش گوه ای و پولی آلومینیومی دو تکه

پولی های انتقال قدرت : v type
پولی یا به اصطلاح بازار (فولی) نوع وی بلت (تسمه وی) ، نام قطعه ای است که در صنعت و در هرکجا که انتقال قدرت از طریق موتور و تسمه انجام شود اعم از صنایع بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می گیرد، به طور مثال خودروها، کولرهای خانگی، معادن بزرگ، پتروشیمی ها و پالایشگاهها ، کارخانجات سیمان و…لذا همانطور که مشاهده می شود پولی چدنی به طور گسترده در وسایل روزمره و صنعتی نقش مهمی را بر عهده دارد و با وجود تمام پیشرفتهای علمی و تکنولوژیک هنوز به مانند گذشته از این قطعه استفاده می شود. انتخاب یک پولی خوب و استاندار می تواند کمک بزرگی به سازندۀ دستگاه باشد، این به آن معنا است که پولی در واقع قلب تپنده ی یک دستگاه است.

پولی چدنی گوه ای : پولی هایی که در بازار عرضه می گردند از نوع سنتی بوده و عمدتا غیر استاندارد می باشند که مسائلی از قبیل استاندارد نبودن شیارهای تسمه (تسمه وی )، لنگ بودن و در نهایت مشکلاتی را در نصب و دمونتاژ دارند، شرکت پیشگام تجهیز تهویه هم آرا با بهره گیری از استانداردهای جهانی از سال 1379 تا کنون اقدام به ساخت نوع دیگری از پولی کرده است که اصطلاحا به نام پولی گوه ای (به انگلیسی : Pulley With Taper Bush) یا پولی دو تکه شناخته می شود و مزایای بسیاری در مقایسه با نوع قبلی دارد. این قطعه برای اولین بار با کیفیت بسیار بالا و قیمتی مناسب در مقایسه با کشورهای تولید کننده در منطقه از جمله ترکیه توسط شرکت پیشگام تجهیز تهویه هم آرا تولید شده و در اختیار مصرف کنندگان داخلی قرار گرفته است، پولی دو تکه گوه ای به دو شکل پولی چدنی گوه ای و پولی آلومینیومی (ساده نافدار و دو تکه گوه ای) با بوش لبه دار ساخته میشود.

از مزایای پولی استاندارد با محاسبات دقیق می توان محاسن زیادی را برشمرد:

تفاوت پولی دو تکه در مقایسه با نوع یک تکه در این است که این نوع پولی به وسیلۀ بوشی (Taper Bush) که در وسط قطعه قرار دارد بر روی شفت مورد نظر ثابت می شود. بوش نیز به راحتی و بدون ضربه یا فشار مضاعف روی شفت قرار گرفته و با بستن پیچهای تعبیه شده در محل خود ثابت میگردد و در ضمن عمل الانگ کردن یا ساعت کردن قطعه را نیز هم زمان انجام می دهد.حسن دیگر و بسیار مهم این قطعه آن است که اگر پولی زمان بسیار طولانی در مجاورت رطوبت و شرایط بد نصب شده و دچار زنگ زدگی شده باشد نیاز به پولی کش ندارد و به راحتی از شفت جدا شده و هیچ گونه صدمه ای به مجموعه شفت، یاتاقان و موتور وارد نمی سازد. در صورتی که در زمان تعمیرات، به هر دلیلی سایز شفتی که قبلا پولی روی آن نصب بوده نیاز به تغییر داشته باشد برای نصب مجدد پولی فقط بوش آن تعویض می گردد و نیازی به تعویض کل پولی نمی باشد.
استفاده از پولی استاندارد با محسابات دقیق مزایای دیگری نیز دارد که به طور خلاصه آنها را ذکر میکنیم:
1- افزایش کارایی دستگاه در طول زمان استفاده
2- افزایش عمر تسمه
3- کاهش صدای ناهنجار دستگاه
4- بالا رفتن عمر مفید دستگاه

پولی چدنی گوه ای از پر مصرف ترین نوع پولی در سطح بازار میباشد که این امر نشان دهنده اعتماد و رضایت مشتری در استفاده از این قطعه بوده است.

برای دیدن فیلمهای مرتبط با نصب پولی چدنی گوه ای به سایر مطالب آموزشی در اینجا مراجعه فرمایید.

تهیه و تنظیم متن: شرکت پیشگام تجهیز تهویه هم آرا ، کپی برداری از این مطلب با ذکر نام مجاز است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *